top of page
Public Demonstration

​WAT SPEELT ER PRECIES?

​

​Besluiten tegen beter advies in

​​

De gemeenteraad heeft het recht om besluiten te nemen. Toch valt op dat de recente besluiten structureel afwijken van professionele adviezen, collegevoorstellen en de mening van direct-belanghebbenden.

​​

Al sinds 2014 wijzen meerdere rapporten namelijk op een te ruim aanbod aan zwemwater, op dalende bezoekersaantallen, en op de noodzaak tot kostenbesparing en verduurzaming. De adviezen waren helder: combineer de zwembaden tot één modern, goed bereikbaar en duurzaam binnen- en buitenbad.

​​

Toch koos de gemeenteraad keer op keer een andere koers.

​

In 2021 werd een voorkeursscenario voor De Niervaert omarmd, maar tegelijk uitgesloten dat andere baden mochten sluiten.

 

In 2023 bleek uit analyses opnieuw dat het animo voor zwemmen daalt, baden onderbezet zijn en kosten stijgen.

​

En toch: op 13 maart 2025 besloot de gemeenteraad om €â€¯25,5 miljoen te gaan investeren in een nieuw complex De Niervaert.

​

Zonder dus aandacht te besteden aan:

  • het overschot aan zwemwater;

  • dalende animo en bezoekersaantallen;

  • goede bereikbaarheid;

  • stijgende energieprijzen;

  • personeelstekorten;

  • of de steeds hogere jaarlasten.

​

Sterker nog: in plaats daarvan werd gekozen voor een nog groter opgezet complex, met o.a. een 5-baans wedstrijdbad, recreatiebassin, peuterbad, sporthal, horeca, zalencentrum, muziekzaal én extra gymzaal.

​

En tijdens de raadsvergadering werden daar ook nog een glijbaan (€ 540.000,-- exclusief btw) en een whirlpool (€ 330.000,-- exclusief btw) aan toegevoegd. Het leek wel Sinterklaas!

​

De totale kosten komen daarmee uit op €â€¯25.500.000,-- exclusief btw.

​​​​​​

De kosten rijzen de pan uit - en niemand legt het goed uit​

​​

​Zoals gezegd: op 13 maart 2025 is door de gemeenteraad besloten om € 25,5 miljoen te gaan investeren in een nieuw complex De Niervaert.

​​

Eerder spraken gemeenteraad en college uit dat, kijkend naar een structurele kostenpost van meer dan €1 miljoen voor zwemvoorzieningen op de gemeentebegroting, er juist een besparing van minimaal €300.000 moest worden gerealiseerd.

​

Nu blijkt uit het actuele raadsvoorstel dat alleen al voor De Niervaert de structurele lasten juist fors zullen stijgen, naar €1.950.000 - €2.300.000, jaarlijks terugkerend. Snapt u dit nog?

​

Ter vergelijking:

  • Dit komt neer op €115,-- tot € 135,-- per huishouden per jaar. Ieder gezin in de gemeente Moerdijk draagt dit jaarlijks bij aan de nieuwe Niervaert in Klundert. En als u gaat zwemmen, moet u gewoon nog een toegangskaartje kopen;

  • Deze last is structureel en niet beïnvloedbaar, voor tientallen jaren;

  • Ook niet in slechtere tijden (zoals bij bezuinigingen door het rijk in 2026, of bij economische tegenvallers).

​​

Voor de duidelijkheid: het rijk doet geen uitkeringen aan gemeenten om zwembaden te realiseren en in stand te houden. Dit moet dus volledig uit eigen gemeentelijke middelen worden betaald.

​​​

En ter vergelijking: de huidige OZB-opbrengst voor woningen is €5.000.000 per jaar. De jaarlasten van alleen al De Niervaert bedragen 39% - 46% hiervan.

​​​​​

De investering van €25,5 miljoen (exclusief BTW) voor De Niervaert komt neer op:

  • €10.000 per huishouden in Klundert (2.554 huishoudens);

  • €1.500 per huishouden gemeentebreed (16.997 huishoudens).                       Bron: https://moerdijk.incijfers.nl 

​​

Daarnaast wordt in veel andere gemeenten, zoals Breda, Roosendaal en Tilburg, juist gekozen voor afschaling van zwemvoorzieningen vanwege financiële en demografische ontwikkelingen.

 

De gemeenten Sliedrecht, Molenlanden en Hardinxveld-Giessendam onderzoeken momenteel de haalbaarheid van een overdekt zwembad dat door alle drie gemeenten gebruikt kan worden.

 

Het is onbegrijpelijk dat Moerdijk ervoor kiest om - tegen deze landelijke trend in - een enorme investering te doen.

​​

En bovendien: nu al wordt in het raadsvoorstel aangegeven dat het nog maar de vraag is of de jaarlasten betaald kunnen worden (de dekking moet nog gevonden worden, kadernota).

​​

Sterker nog: het ravijnjaar 2026 komt eraan en gemeenten gaan gekort worden door het rijk.

​​

Verder zijn er de afgelopen periode al voor vele miljoenen investeringen gedaan. En voor de komende jaren staan nog diverse andere grote gemeentelijke investeringen op de rol.

​​

Ook voor die investeringen is het de vraag of de uiteindelijke jaarlasten daarvan binnen de gemeentebegroting passen en betaald kunnen worden. Zo niet, dan is een verhoging van de OZB onvermijdelijk. Of het zal leiden tot bezuinigingen.

​​

Bovendien zijn de types nog komende investeringen (bijvoorbeeld voor scholenontwikkelingen in meerdere woonkernen, voor infrastructuur gemeentebreed, en voor de centrumontwikkelingen van Fijnaart, Klundert, Willemstad en Zevenbergen) naar onze mening vele malen belangrijker dan de nu voorgestelde investering. Een investering in een enorm complex, met een enorme overcapaciteit aan zwemwater.

​​

Kortom: alle signalen staan op rood.

​​​

Wat betekent dit voor de begroting (en voor uw portemonnee)?

​​

Natuurlijk zullen het college en de gemeenteraad gaan kijken of de jaarlijks terugkerende lasten (alleen al voor de nieuwe Niervaert neerkomend op € 1.950.000,-- tot € 2.300.000,--) binnen de meerjarenbegroting 2026 passen. Dan leidt het namelijk niet tot een belastingverhoging (OZB) en in principe zouden dan ook toekomstige investeringen betaald kunnen worden.

​​

Maar let op 1! Als je minder uitgeeft, dan kun je belastingen (OZB en/of afval en/of riolering) zelfs verlagen.

​​

En let op 2! Als de bedragen van toekomstige investeringen hoger blijken te zijn dan nu wordt ingeschat - wij hebben nog nooit anders meegemaakt - dan heb je over een paar jaar toch een probleem.

​

En dan geldt let op 3! Als begin 2026 de Niervaert-aanbesteding wordt geaccepteerd, dan liggen de jaarlasten daarvan voor tientallen jaren vast. Een tandje minder is dan niet meer mogelijk.

​​​

Kortom: je kunt je geld maar één keer uitgeven.

​

Kijkend naar het voorgaande achten wij de huidige plannen voor de zwembaden onaanvaardbaar risicovol.

​​​

Waarom geen centrale locatie?

​

Het college kiest voor nieuwbouw op de huidige locatie in Klundert, met alle problemen van dien (zie het raadsvoorstel van jongstleden 13 maart, onderdeel fasering, kosten € 950.000,--).

​

En dit terwijl een centraal bad langs de A17 en toekomstige randweg (tussen Klundert en Zevenbergen) beter aansluit bij:

  • Bereikbaarheid: Goede OV-verbindingen en bereik voor alle kernen (fiets, auto);

  • Spreiding: Voorkomt overcapaciteit (nu al is er 725 m² zwemwater, tegenover 240 m² aan norm);

  • Toekomstbestendigheid: Een gecombineerd binnen- en buitenbad trekt meer bezoekers en is beter te exploiteren.

 

Al in 2015 kwamen adviseurs en college tot de conclusie dat een centraal bad beter aansluit bij een gemeente als Moerdijk. Ook in 2023 kwamen adviseurs en college tot de optie voor een centraal bad. En niet voor niets gaf de huidige exploitant (Optisport) hier ook de voorkeur aan. 

 

Wij hebben de gemeenteraad daarom de vraag gesteld: waarom wordt dit alternatief niet serieus onderzocht?

​

Meer risico’s dan u denkt

 

Uit de technische rapporten blijkt:

​

  • De Niervaert verkeert in minder goede staat, maar de overige sportfaciliteiten (sporthal, zalen) zijn nog goed;

​​

  • Verduurzaming van de andere bestaande baden wordt momenteel onderzocht. Immers, eind 2023 is ook besloten dat ook de drie andere baden open blijven en dat daar verduurzamingsplannen voor opgesteld moeten worden. Dit kost € 65.000,-- opstelkosten per plan (€195.000,-- totaal).

 

​Echter, ook uit de verduurzamingsplannen zullen vervolgens investeringen voortvloeien. En daardoor ook jaarlijks terugkerende kapitaallasten en exploitatiekosten. Die jaarlasten komen nog bovenop meergenoemd bedrag van tussen de €1.950.000 en €2.300.000 voor alleen de nieuwe Niervaert.

​

  • Personeelstekorten worden genegeerd, terwijl deze een directe impact hebben op exploitatie en openingstijden.

​

​

Inwoners buitenspel

 

De plannen zijn tot stand gekomen zonder brede inbreng van inwoners.

​

Naar onze mening zijn de inwoners niet eens effectief geïnformeerd. Of wist u alles al wat wij hier nu schrijven?

 

En dat bij een investering van deze omvang, met ingrijpende financiële effecten. Structureel. 

 

Ter illustratie:

  • De onafhankelijk van elkaar uitgebrachte rapporten en adviezen van twee deskundige, landelijk opererende adviesbureaus (Drijver & Partners en Synarchis) worden genegeerd;

  • Resultaten van enquêtes onder inwoners worden genegeerd. Zo wilde 39% niet meer betalen voor zwemvoorzieningen.13% had geen mening en 48% was bereid meer te betalen, maar hierbij zijn geen concrete bedragen genoemd;

  • Er is geen gebruik gemaakt van participatievormen zoals een burgerpanel, workshops of een referendum. Feitelijk is er alleen betrokkenheid vanuit Klundert geweest. En dan ook nog niet inwoner-breed.

​​

En om misverstanden te voorkomen: er is door de gemeente overleg gevoerd met een externe klankbordgroep. Maar die klankbordgroep bestond volledig uit vertegenwoordigers uit Klundert: van de Stadstafel Klundert, de Stichting tot behoud van de Niervaert, gebruikers, onderwijs en de huidige exploitant (Optisport).

​

Het is logisch dat zij voor hun belangen en wensen opkomen, en daar hebben zij gelijk in ook.

​

Maar alle andere inwoners, stads- en dorpstafels of andere belangenbehartigers zijn op geen enkele wijze betrokken. Sterker nog: in essentie zijn ze niet eens effectief geïnformeerd.

 

Want wist u voor het lezen van deze website wat er allemaal speelde?

 

En wist u wat dit voor u allemaal zou gaan betekenen: financieel en anderszins?

​

Saillant detail: in relatie tot het raadsvoorstel van eind 2023 zijn alle stads- en dorpstafels, de Stichting tot behoud van de Niervaert en de commerciële exploitant wél geïnterviewd. En onafhankelijk van elkaar opteerden zij allen voor een centrale locatie tussen Zevenbergen en Klundert.

​

Onze visie: haalbaar, betaalbaar, eerlijk

​

Wij zouden kiezen voor het volgende:

- een centraal binnen- en buitenbad, met een omvang die toekomstgericht past bij een gemeente als Moerdijk, ergens tussen Zevenbergen en Klundert;

- verduurzaming van het zwembad in Willemstad;

- een eenmalige financiële impuls voor het zwembad in Fijnaart, zodat die stichting en dat zwembad 25 jaar verder kunnen.

​​

Het lijkt raadzaam om de andere faciliteiten in de huidige Niervaert daar dan ook onder te brengen. Dan krijg je namelijk een aantrekkelijke sportboulevard, goed zichtbaar en goed bereikbaar. Dat nodigt uit. Voor de mensen uit Klundert. Voor de mensen uit de andere woonkernen. En de huidige locaties (Niervaert en zwembad De Bosselaar) kunnen dan een andere bestemming krijgen.

​​​

Waar moet dat centrale bad dan komen?

​

Da's een lastige vraag. Want kijk je naar de omvang van de woonkern Zevenbergen en de aankomende uitbreidingen, dan zou je voor dichter bij Zevenbergen kiezen. Maar aan de inwoners en verenigingen in Klundert is wel veel beloofd, jarenlang. En ook moet onderzocht worden welke locaties tussen Zevenbergen en Klundert geschikt zijn.

​​

Eigenlijk maakt het ons niet zoveel uit. Bovendien zijn de verschillen in afstand klein.

​​​​

Belangrijker is het besef dat een nieuwe Niervaert, met zo'n omvang, in ieder geval op de huidige locatie niet verstandig is. Want die plek nodig niet uit, is onopvallend, onzichtbaar, onbekend en slecht bereikbaar.

​

​​

Waar het écht om gaat

​

Primair gaat het ons om de financiële onhoudbaarheid en om het gebrek aan transparantie.

​​

Let op: hier kan het alsnog misgaan

​​​

Er is nog iets waar wij ons zorgen over maken. Dat is het volgende scenario:

- eerst wordt definitief gekozen voor een nieuwe Niervaert van € 25,5 miljoen exclusief BTW;

- vervolgens komen de verduurzamingsplannen voor de drie andere baden aan de orde;

- dan blijkt dat het allemaal toch wel erg veel is;

- en vervolgens wordt ervoor gekozen om de zwembaden in Fijnaart en Willemstad te verduurzamen, maar het zwembad in Zevenbergen wordt gesloten.

 

Juist dan is de keuze voor een nieuwe Niervaert met zo'n omvang op de huidige locatie wel heel paradoxaal. Of beter gezegd: fout. Maar na aanbesteding is er geen weg meer terug.

​

Het is nog niet te laat

​

Er moeten sowieso nog twee stappen gezet worden.

Ten eerste gaat het gemeentebestuur kijken of de plannen binnen de meerjarenbegroting passen. Dat gebeurt in het tweede halfjaar van 2025, waarbij het inschattingen blijven.

Ten tweede moet in het eerste kwartaal van 2026 de aanbesteding geaccepteerd worden.

Zoals gezegd is er daarna geen weg meer terug. Ook niet voor een nieuwe gemeenteraad. 

​​​

Onze oproep aan raad en college

 

Kies voor een verstandige, toekomstbestendige én gedragen oplossing. Voor álle inwoners van Moerdijk.

​

Zet het besluit voorlopig stil. Betrek inwoners echt. En onderzoek het centrale alternatief serieus.

 

Want geld kun je maar één keer uitgeven.

​​

​

​​​​De informatie op deze website is volledig gebaseerd op openbare, voor iedereen toegankelijke bronnen en documenten.

Protesters
Election Campaign

Moerdijk Open is een initiatief dat inwoners informeert over de besluitvorming rondom de zwembaden in de gemeente, inclusief de consequenties en financiële impact. Het initiatief beoogt tevens de informatievoorziening en participatie van inwoners te verbeteren. Wij streven ernaar om transparantie en betrokkenheid te bevorderen, zodat onze gemeenschap actief deelneemt aan besluitvormingsprocessen die hun leefomgeving beïnvloeden.

U heeft hier recht op en wij geven u dit!

Election Campaign
bottom of page